Introducció. S'acosten canvis al barri. Què és una superilla?
Segons defineix el document de l’Ajuntament: “Una superilla és una unitat
urbana més gran que una illa de cases però més petita que un barri, amb carrers
pacificats”, tal com ja s’explicava en el número 105 de la nostra revista de
primavera.
Els eixos en què es modifiquen i milloren les actuacions municipals s’agrupen
en tres línies d’actuació:
- L'habitabilitat de l’espai, que agrupa usos, confort acústic, confort tèrmic, mobiliari, voreres, paviments, enllumenat i infraestructures.
- La mobilitat, és a dir, racionalització de la mobilitat de persones, bici, transport públic, mercaderies, transport privat i estacionament.
- Verd i biodiversitat, o el que és el mateix, vegetació arbòria, vegetació arbustiva, jardineres, fauna, aigua, permeabilitat, terrats i mitgeres.
Esquema de la circulació
a la supercruïlla. BIMSA
|
La integració de les diferents xarxes a l’espai públic es realitzarà en funció de la classificació en carrers i espais lliures. Els tipus de vies són: bàsica, local i veïnal. A més, els eixos cívics i el tipus d’actuacions són bàsiques, tàctiques i estructurals.
Una superilla és una
unitat urbana més gran que una illa de cases però més petita que un barri, amb
carrers pacificats
En l’actualitat existeixen carrers dimensionats per
absorbir un trànsit molt superior al que tenen. La proposta de superilla
identifica aquests carrers i proposa transformar l’excés d’espai públic dedicat
al trànsit en espai dedicat a activitats ciutadanes.
Uns exemples ens indiquen les variacions previstes. Els carrers “interiors”
passaran a tenir un trànsit exclusivament local, mentre que les vies bàsiques
poden incrementar el trànsit en un 15%, segons les dades de l’Ajuntament.
L’actuació bàsica dels autobusos, dins del barri de Sant Antoni, seran els
carrers Floridablanca, Manso, Rocafort, Viladomat, Urgell, Villarroel i
Muntaner. Amb sortides a Paral·lel, les Rondes i la Gran Via.
Els carrils bici s’incrementen amb els carrers Floridablanca, Manso i les
Rondes.
Com serà la superilla?
Reurbanització
de l’entorn del Mercat de Sant Antoni
L’abast de les actuacions fa referència a les reurbanitzacions del carrer
Tamarit entre Urgell i Viladomat, del carrer Comte Borrell entre Floridablanca
i Manso, del carrer Manso, costat mar, entre Urgell i Borrell i la plaça en el
creuament dels carrers Tamarit i Borrell.
L’objectiu final és pacificar els carrers i el trànsit veïnal. Els camions
del mercat entraran a l’aparcament soterrat pel carrer Urgell i sortiran per
Borrell en direcció a Manso.
El trànsit veïnal i de serveis serà Tamarit-Borrell amb sortida a Manso;
també Borrell-Tamarit amb sortida a Viladomat.
Carrer Borrell i Mercat.
Imatges: Ravetllat-Ribas arquitectes
|
Els condicionants que s’estableixen són:
· destinar el carrer primordialment per als vianants
· preveure espais d’estada i convivència veïnal
· preveure el pas de vehicles de manera pautada
· augmentar la vegetació baixa, mantenint l’alineació d’arbres pròpia de
l’Eixample
· augmentar la superfície de captació d’aigua de pluja
· establir criteris per a la ubicació del mobiliari i serveis
Té per objectiu final recuperar el carrer per als ciutadans, convertint-lo
en un espai confortable i saludable, promovent espais de relació i augmentant
la vegetació.
L’ objectiu final és recuperar el carrer per als
ciutadans, convertint-lo en un espai confortable i saludable.
Les
obres
Les obres s’han iniciat aquest mes de novembre i tindran una durada de 6
mesos. La primera fase per als vianants serà al carril esquerre i aparcament actuals
i una vegada feta la nova calçada els vianants circularan per la nova
urbanització.
Els itineraris de vianants seran per la part exterior del perímetre del
mercat. Els vehicles dels veïns hauran d’anar per Borrell-Tamarit, direcció a
Viladomat.
El carrer Urgell (Tamarit-Manso) serà de doble circulació només per als autobusos
que venen de Villarroel i Tamarit, en direcció al carrer Manso.
Les obres s’han iniciat el
mes de novembre i tindran una durada de 6 mesos.
Els paradistes del carrer Tamarit ara s’han ubicat al carrer Manso. Una
vegada s’hauran fet les obres, (abril del 2018) tornaran, tots junts
(paradistes de Tamarit i Manso) a la nova pèrgola del carrer Tamarit. A continuació
s’iniciaran les obres del carrer Manso.
Totes les línies d’autobusos circularan pels carrers Villarroel, Urgell,
Manso i sortida a Viladomat.
Els contenidors de deixalles i reciclatge quedaran als carrers Viladomat,
Floridablanca i Urgell.
El bicing del carrer Borrell s’anul·la i es traslladarà a la Ronda Sant Pau i
Marqués de CampoSagrado.
Les cabines de la ONCE i el quiosc de premsa del carrer Borrell es mantenen
operatives durant les obres i s’adaptaran a la nova urbanització.
Paradistes Tamarit a Manso. BIMSA
|
Les obres tancaran Tamarit
entre Urgell i Viladomat i Borrell entre Floridablanca i Manso
Els projectes posteriors
Els
projectes posteriors es faran una vegada enllestides les obres de l’entorn del
Mercat.
Avantprojectes
de C.Borrell entre Gran Via i Floridablanca, i del C.Tamarit entre Viladomat i
Calàbria.
Es tracta dels projectes de la prolongació de la supercruïlla del Mercat,
previst amb urbanització de tipus permanent. Els condicionants que
s’estableixen són els mateixos que el cas dels entorns del Mercat (espais
d’estada, augment de vegetació baixa, trànsit local restringit, etc.) i es
preveuen materials similars.
Reurbanització
“tàctica”: Creu dels carrers Borrell i Parlament
El carrer Borrell continuarà la seva pacificació des de la Gran Via fins al
Paral·lel, i aquesta cruïlla serà pacificada. Els vehicles que baixin per
Borrell giraran per Parlament cap a la Ronda. Els que vinguin per Parlament
baixaran obligatòriament per Borrell, direcció Paral·lel. Velocitat permesa 10
km/h.
Els aparcaments de bicis s’ubicaran a Borrell i Parlament, així com els
contenidors.
Les àrees d’estada se situaran a les cantonades de Marqués de Campo Sagrado
amb Borrell, Parlament amb Ronda i Parlament amb Viladomat. Hi haurà un espai
polivalent i un altre de jocs, situats a Borrell-Parlament.
Creu Borrell-Parlament
|
Per tota aquesta àrea s’utilitzaran pintures uniformes de color groc i
mobiliari urbà que donaran una coherència a tot el conjunt.
A més s’incorporaran elements “tàctics” com jardineres grans i petites,
parterres i travesses, fent possible, amb la seva combinació, espais diversos.
Les demandes i els perills
Els carrers
exteriors
Cal saber què hi ha previst per compensar els carrers exteriors a l’àmbit,
especialment Sepúlveda i Viladomat. Sepúlveda és ara una autopista saturada de
trànsit amb tots els autobusos interurbans que circulen a gran velocitat.
I al carrer Viladomat hi ha l’escola Ferran Sunyer i el Centre Cívic
Cotxeres Borrell, junt amb la “plaça” del Paral.lel. Cal donar-hi resposta, per
exemple amb actuacions que permetin augmentar l’espai de vianants i la
presència de verd.
Per què el carrer
Parlament?
La proposta de l’Ajuntament preveu pacificar el carrer Parlament, que ara
és ple de bars i restaurants. Existeix el perill que hi hagi problemes de
convivència si amb aquesta actuació s’afavoreix una zona d’oci nocturn.
La proposta de fa uns anys de l’Associació de Veïns és pacificar el carrer
Marqués de Campo Sagrado, amb un trànsit escàs, que té el Centre de Dia, el
Centre Cívic i lliga amb l’escola Ferran Sunyer.
Som a temps?
Pacificació i
després expulsió?
S’ha de tenir en compte que Sant Antoni és una zona especialment castigada
per la pujada dels lloguers, fruit de la pressió turística, de la manca
d’habitatge públic i de la no renovació de contractes temporals als actuals
llogaters.
Per a les noves generacions ja no és tan important tenir un pis en
propietat com fa anys. La mobilitat laboral entre els més joves va a l’alça. A
més, el talent estranger que atreu Barcelona sovint ve a treballar a les
empreses tecnològiques i també són treballadors que acostumen a poder triar el
lloguer.
La rendibilitat d’actius com accions de borsa o el deute públic és mínima i
és més rendible invertir en actius menys volàtils, com els pisos.
Sant Antoni es un barri amb una estructura urbanística pròxima a la de
l’Eixample i el Mercat atrau els visitants i turistes d’elevat poder adquisitiu
per comprar o llogar pisos i locals. Sempre es més assequible el lloguer anual
d’un pis que pagar 30 dies de vacances a un hotel.
L’any 2018 es compliran quatre anys de la suposada remuntada econòmica del
país i toca renovar els contractes fets en aquella època. Quan els renovaran i
a quin preu? Aquesta és una situació que pot produir una nova expulsió dels
actuals veïns del barri.
Segons les dades estadístiques, al segon trimestre d’aquest any 2017 el
preu mig del lloguer és de 887,78 euros, que representa un increment del 12% en
relació a l’any anterior.
També s’ha de posar en valor que, actualment, no hi ha zones verdes (0,87m2
per habitant). La il·lusió per millorar aquesta situació, porta el veïnat a tenir
por, paradoxalment, que aquestes millores les gaudeixin nous veïns del barri.
Per altra banda, actualment estan suspeses les llicències comercials
(finalitza a principis de l’any 2018) i encara no està fet el pla d’usos del
barri. Veurem què passa.
Manel Pérez, Alex Gutiérrez, Pep Sala.
Manel Pérez, Alex Gutiérrez, Pep Sala.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Si us plau, recorda a ser constructiu i respectuós; d'altra banda els moderadors podran eliminar el teu comentari. Gràcies